Wanneer je in aanraking komt met het lectoraat Innovatief Ondernemen, zal ZIEL je snel ter oren komen. Maar wat is ZIEL nu precies en wat kan het voor jou betekenen? Coördinator van ZIEL, Mirjam Ubachs, vertelt jou er graag meer over:

ZIEL is het multidisciplinaire leer-werkbedrijf waar Zuyd-studenten praktijkgerichte kennis opdoen en werken aan real-life opdrachten ter versterking van het MKB. Ze ondersteunen hierbij MKB-bedrijven met vraagstukken behorende tot het vakgebied van de commerciële economie in de breedste zin van het woord. Op dit moment kloppen de meeste bedrijven aan met hulpvragen op het gebied van strategische marketing, zoals doelgroep bepaling, positionering, productontwikkeling en dan specifiek richting circulaire ontwikkelingen, online communicatie en digitalisering. Samenwerking met belangrijke stakeholders uit Limburg met toegang tot het MKB staat voorop bij ZIEL. Denk hierbij dan aan CHILL, CHILL met project Wunderfull Stream, MKB datalab, LIME, Huis van de Kunsten en MKB Datalab.

De kracht van ZIEL
De kracht van ZIEL is de toegang tot de bedrijfsnetwerken en de goodwill die ZIEL de afgelopen drie jaar al heeft opgebouwd in de MKB-netwerken. Daarnaast is de toegang tot het onderwijs van grote kracht. De studenten worden aan opdrachten gekoppeld die worden aangeboden door de MKB-bedrijven. Hierbij worden ze begeleid in de processen door gepassioneerde docentbegeleiders.

Samenwerking met MKB-Limburg
Vanaf 1 juli 2022 werkt ZIEL samen met MKB-Limburg op het gebied van digital business, onder de naam: MKB Data Solutions. Hierbij wordt hulp geboden aan ondernemers die aan de slag willen met business data, maar daar nog te weinig van weten. MKB Data Solution biedt de volgende drie diensten:

1) Een traject waar Business Development centraal staat, waarbij gedurende 10 weken ondernemersvragen en ideeën voor Business Development worden ontwikkeld door vierdejaars Zuyd-studenten Commerciële Economie. Focus in dit vraagstuk is de digitale component en uitdagingen zoals omgaan met markt- en klantdata en /of het gebruik van social media;

2) Een traject waarbij koers bepalen (strategie) centraal staat waarbij gedurende 10 weken ondernemersvragen en -ideeën voor (digitale) strategie worden ontwikkeld door dezelfde vierdejaars studenten. Het traject resulteert in adviezen voor een strategisch (digital) marketingplan;

3) Spreekuren voor advies over kleinschalige problemen op het gebied van digitale marketing zoals hulp bij het verbeteren van website en het gebruik van social media of het in kaart brengen van mogelijkheden met in bedrijf aanwezige data.

Als onderdeel van ieder traject wordt ook de dataveiligheid van iedere bedrijf onderzocht.  Mocht een ondernemer de adviezen willen uitwerken en implementeren, dan krijgen ze ook hulp in de doorverwijzing naar partners die hen daarbij verder kunnen helpen. De kosten voor adviestrajecten bedragen van €750 per bedrijf.

Kortom: voor elk MKB-probleem met Data is een Oplossing: MKB Data Solutions

Contact

Wil je meer informatie over onze dienstverlening, neem dan contact op met Mirjam Ubachs:
E: mirjam.ubachs@zuyd.nl
T: +31614168798