75 tips om meer bezoekers naar je website te trekken
Je hebt een mooie website of webshop. Vallen de bezoekersaantallen tegen? Of zie je de aantallen niet meer groeien? Door de toenemende concurrentie online, lijkt het steeds moeilijker om je doelgroep te bereiken. Daarom heb ik 75 tips op een rijtje gezet die je kunnen helpen om meer bezoekers te trekken naar je website of webshop.
Algemene tips
Eerst even een aantal basisregels.
- Weet op welke kanalen jouw doelgroep actief is
- Focus: doe liever één ding goed, dan 2 dingen half
- Maak meetbare en realistische doelstellingen
- Werk vanuit een strategie en jouw identiteit
Website
- Zorg voor een goede techniek en werking van je website/shop
- Zorg ervoor de je website snel laadt (onder de 2 seconden)
- Maak je website mobielvriendelijk
- Houd je website interessant en in beweging door af en toe (dagelijks, wekelijks, maandelijks) nieuwe content toe te voegen in de vorm van een blogartikel, video of afbeelding
- Maak je website en alles wat erop gebeurt (bestellingen, offerte aanvragen, contactformulieren) meetbaar met Google Analytics
- Maak je content makkelijk deelbaar via sociale media
Nieuwe content toevoegen aan je website
- Weet welke problemen jij oplost voor je doelgroep
- Gebruik een gratis Keyword tool om te ontdekken waar jouw doelgroep naar zoekt
- Schrijf (alleen) waardevolle en unieke artikelen over de problemen van jouw doelgroep
- Maak gebruik van tekst, afbeeldingen en eventueel video
- Haak in op nieuws of actuele onderwerpen in jouw markt
- Zorg dat je nieuwe content duidelijk op je website naar voren komt
- Maak oude artikelen (die je twee jaar geleden geschreven hebt) weer actueel en gebruik de tips & tricks van nu
SEO – Zoekmachine optimalisatie
- Verwerk relevante zoekwoorden op een natuurlijke manier in de teksten van je website
- Maak een goede en unieke URL met daarin het zoekwoord
- Kies een pakkende titel
- Link belangrijke onderwerpen waar je eerder over hebt geschreven met het nieuwe artikel en andersom
- Link ook naar andere relevante en kwalitatieve websites
- Optimaliseer afbeeldingen qua grootte en qua naam/titel
- Maak de tekst makkelijk leesbaar (en scanbaar) door gebruik te maken van tussenkopjes, bullit points en alinea’s
- Verzamel reviews via Google reviews of via een bedrijf zoals Feedback company die Google partner is
Adverteren in zoekmachines
- Start – in samenwerking met een specialist – een advertentiecampagne in Google of Bing
- Kies voor niche zoekwoorden indien er veel concurrentie is
- Zorg voor een 10/10 kwaliteitsscore om je concurrentie te verslaan
- Mocht je het nog niet hebben, maak dan een professionele bedrijfspagina aan op Facebook
- Maak je Facebookpagina kenbaar bij je doelgroep via de website, e-mail en andere kanalen
- Facebook is een social media kanaal, dus wees sociaal en niet te commercieel
- Deel jouw unieke artikelen op je Facebookpagina
- Maak bij het delen van je post gebruik van mooie afbeeldingen en een aantrekkelijke beschrijving
- Nodig uit voor interactie door een vraag te stellen of aan te sporen tot actie (tag, delen of liken)
- Bekijk of er Facebookgroepen bestaan, waar jouw doelgroep zich bevindt. Bijvoorbeeld Facebookgroepen over reizen, marketing, health, sport, koken, gezondheid, knutselen etc.
- Word lid van de relevante Facebookgroepen en geef oprecht advies en tips i.c.m. een link naar jouw website of blog
- Start – eventueel in samenwerking met een specialist – een Facebook advertentiecampagne om jouw doelgroep te bereiken.
- Mocht je het nog niet hebben, maak dan een profiel aan op Instagram
- Zet een link naar je website of laatste blogartikel in je bio
- Maak je Instagrampagina kenbaar bij je doelgroep via de website, e-mail en andere kanalen
- Deel mooie en zelfgemaakte afbeeldingen en foto’s
- Volg andere interessante profielen en reageer ook op hun foto’s
- Maak gebruik van de juiste #hashtags om je doelgroep te bereiken
- Deel regelmatig een foto, bij voorkeur een keer per dag
- Mocht je het nog niet hebben, maak dan een profiel aan op Twitter
- Maak je Twitter account kenbaar bij je doelgroep via de website, e-mail en andere kanalen
- Deel jouw artikelen via Twitter en tweet dagelijks
- Volg andere interessante accounts op Twitter
- Maak gebruik van hashtags om je doelgroep te bereiken
Youtube
- Maak je eigen Youtube kanaal
- Maak unieke en korte video’s
- Youtube is ook een ‘zoekmachine’ dus maak gebruik van tags, goede titels en omschrijvingen om sneller vindbaar te worden
- Deel je video’s op andere social media kanalen
- Maak een compleet LinkedIn profiel aan, als persoon of als bedrijf
- Deel je artikelen met een persoonlijk bericht erbij
- Word lid van relevante LinkedIn groepen om in contact te komen met jouw doelgroep
- Start – eventueel in samenwerking met een specialist – een LinkedIn advertentiecampagne om jouw doelgroep te bereiken.
- Maak een compleet profiel aan op Pinterest inclusief link naar je website
- Upload (pin) je eigen afbeeldingen en link deze aan je website
- Maak gebruik keywords in de omschrijving van je pin
- Maak borden die passen bij je website
- Volg andere interessante accounts en repin posts, edit de omschrijving en plaats de pin in het juiste bord
Google mijn bedrijf
- Maak een gratis bedrijfspagina aan op Google mijn bedrijf
- Verzamel reviews via Google mijn bedrijf
- Plaats je nieuwe blogartikelen in je bedrijfspagina
E-mail & nieuwsbrief
- Plaats een link naar je website of laatste blogartikel in de handtekening
- Bouw een legale mailinglist, bijvoorbeeld via je website door een gratis handleiding of checklist weg te geven (download)
- Verstuur je laatste blogartikelen en nieuwe content periodiek naar je klanten en prospects, mits zij toestemming hebben gegeven om jouw nieuwsbrief te ontvangen
Mobiele Apps
- Onderzoek of er apps zijn die veel door jouw doelgroep gebruikt worden, zoals Google Maps, Whatsapp, Tripadvisor, IENS, Thuisbezorgd.nl, Funda
- Adverteer via deze apps en/of creëer een account/profiel om in contact te komen met je doelgroep
Influencer marketing
- Ontdek en volg (via social media) de influencers in jouw branche
- Kijk of het mogelijk is om jouw artikelen te delen op een relevante website van iemand anders (gastbloggen)
- Plaats altijd een link vanuit je gastblog naar je eigen website
- Laat een ander een gastblog schrijven voor jouw website
- Laat waardevolle reacties achter op andere blogs en websites, met een link naar jouw website
- Zet influencers in die passen bij jouw merk om jouw bedrijf te promoten
Overige tips
- Zoek samenwerking met relevante bloggers, influencers en bedrijven via affiliate marketing
- Schrijf af en toe eens een persbericht en deel dit met de relevante media
- Meet en analyseer je statistieken om steeds beter te worden
Dat waren 75 tips om meer bezoekers naar je website te trekken!
Een lange lijst waar je hopelijk wel iets uitgehaald hebt. Heb je vragen of heb jij nog tips? Laat hieronder een reactie achter!
—
Evy van Kan – Gastblogger
Online marketeer bij Kando Marketing