Limburg internationaal op de kaart zetten

Voorpaginanieuws op 18 november: “Gouverneur boos over doodsteek Connect Limburg”. Connect Limburg? Wat is dat?, was mijn eerste gedachte. Maar, ik begon wel meteen te lezen (goede headliner dus). Het blijkt een imagocampagne te zijn om Limburg internationaal op de kaart te zetten.

Diegenen die de stekker eruit getrokken hebben vonden dat er te weinig resultaat uit is gekomen. De gouverneur als provinciaal verantwoordelijke voor het Limburgse imago vond dat niet. Het is moeilijk om te zeggen wie gelijk heeft. Op de site van Connect Limburg vallen mij persoonlijk vier dingen op:

  • het DNA van “de Limburger” hangt van stereotypen aan elkaar (kreeg Connect Limburg niet als kritiek dat hun promotiefilmpje over Limburg te stereotiep vrouwonvriendelijk was?)
  • het (helaas) beperkte aantal initiatieven van de organisatie zijn niet alleen internationaal maar ook nationaal gericht.
  • het onderdeel verhalen vind ik wel amusant en de moeite waard als tijdverdrijf.
  • de Facebook pagina kan wel wat professionele hulp gebruiken.

Toch geloof ik dat het niet voor niets is dat een aantal bedrijven en organisaties zich voor Connect Limburg willen inzetten. Er is namelijk besloten om de activiteiten ‘’Limburg op de kaart te zetten” niet stop te zetten. De “provincie” neemt de activiteiten over. Ik kan me voorstellen dat bedrijven daar niet onverdeeld blij mee zullen zijn. Het grote voordeel van Connect Limburg was namelijk hun positie tussen de bedrijven, de organisaties en de overheid.

Limburg op de kaart te zetten

Voor mij is Connect Limburg het eerste echte initiatief sinds jaren om héél Limburg te promoten. Ik mis alleen de vernieuwende ideeën en zie te vaak dezelfde oude wijn in nieuwe zakken. Ik hoop dat de bedrijven en organisaties onder leiding van gouverneur Bovens een vuist kunnen maken en wel door kunnen gaan met Connect Limburg. Maar dan moet wel het roer echt om. We zijn een bruisende moderne provincie met een ander DNA dan 1839 (voor de liefhebbers: toen is Limburg pas formeel bij Nederland gekomen!) en ook hier kennen we Economy 4.0 en smart innovations. Wij hebben we diverse kenniscentra en kennisintensieve organisaties.

Connect Limburg moet haar naam waarmaken en de sterktes die Limburg heeft op nationaal en internationaal gebied bundelen.

Let’s connect!

Ik maak de connectie met ons lectoraat Innovatief Ondernemen. Ook wij zitten niet in achterkamertjes onderzoek te doen maar gaan naar de bedrijven toe. Wij kunnen samen met Connect Limburg op diverse niveaus Limburg (nog beter) op de kaart zetten. We kunnen de individuele onderneming begeleiden over haar eigen grenzen heen te kijken, we kunnen met meewerken bij het organiseren en uitvoeren van projecten en activiteiten of we kunnen samen campagne voeren. Want Limburg en Zuyd Hogeschool zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

En hiermee ook een handreiking naar ondernemers in de regio: laten wij samen bruggen bouwen en connect met ons! Wij kunnen zeker wat voor elkaar betekenen.

Neem gerust contact op via wiel.hotterbeekx@zuyd.nl

— Wiel Hotterbeekx