In dit onderzoek focussen wij op de vraag ‘Hoe kunnen organisaties en merken hun impact via social media en influencermarketing verhogen bij Limburgse jongeren van 15 tot en met 25 jaar?’

De SMI-meetlat bestaat uit 4 onderzoeken waarvan de resultaten in een rapport gebundeld zijn.

Highlights!

  1. Instagram bij Limburgse jongeren groter dan Snapchat en Facebook.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat Instagram het meest populaire sociale medium is voor merkcommunicatie. Bij deze meting in 2020 is Instagram ook daadwerkelijk het meest populair in gebruik bij Limburgse jongeren. Ook werd aangegeven dat Instagram hét platform is waar jongeren in aanraking komen met merken (brands).

Bij de marketingcommunicatiebureau’s en de influencers die wij interviewden, bleek Instagram aan een verdere opmars bezig.

  1. WhatsApp wordt meerdere keren per dag gebruikt.

Bijna 91% van de jongeren gebruikt WhatsApp meerdere keren per dag.

  1. YouTube wordt door veel jongeren gebruikt op wekelijkse basis

Als wij kijken op weekbasis, is het bereik van YouTube groter dan Instagram, SnapChat en Facebook. 28% van de jongeren gebruikt YouTube dagelijks, 20% minstens 1 keer per week. Wij merken dat het MKB in Limburg niet altijd intensief inzetten in hun communicatie. Vaak wordt het medium gebruikt om video’s te verzamelen.

  1. Impact influencermarketing voor merken en organisaties wordt bevestigd

Uit eerdere onderzoeken blijkt dat influencermarketing niet meer weg te denken is in de marketingmix. Op basis van het onderzoek blijkt dat influencermarketing duidelijke impact blijft hebben op het bereik bij jongeren en conversie (aangaan tot aankoop). Ruim 28% is een merk beginnen te volgen omdat een influencer overtuigd heeft. Ruim 24% van de jongeren geeft aan recent iets gekocht te hebben omdat een influencer overtuigd heeft.

  1. Jongeren volgen influencers vooral voor leuke, originele content

De kracht van influencers is volgens de Limburgse jongeren zonder enige twijfel de leuke/originele content die deze influencers produceren. Op grote afstand van het argument van leuke en originele content staat het argument dat de jongere ‘veel kan leren van de influencer’. Als derde argument wordt aangedragen dat de persoon merken gebruikt die die jongeren leuk vinden.

  1. Het is een goed idee als merken influencers inzetten, maar Influencers moeten wel aan hun publiek duidelijk maken als de content gemaakt wordt in een commerciele samenwerking

Jongeren staan positief tegenover het aspect dat merken en organisaties influencers inzetten voor campagnes of promotie van producten. Jongeren vinden het wel belangrijk om te weten dat een influencer reclame maakt. Het moet wel geloofwaardig en authentiek zijn. Als influencers producten gebruiken die niet bij hun passen, dan verliezen ze geloofwaardigheid.

Download en lees het volledige rapport hier Zuyd_rapport_A4_digitaal_LR-3

Wil je meer weten of advies? mail naar astrid.schiepers@zuyd.nl