Innoveren is als het koken van een feestmenu
De afgelopen weken hebben we hiermee weer voldoende ervaring op gedaan. We gingen aan de slag met de juiste ingrediënten die we in huis haalden en volgden uiteraard afgemeten het complexe recept.
Meer dan soep
In de eerste fase van onderzoek naar innovatie (jaren ’80) werd innovatie gezien als het koken van soep. Als je er maar genoeg groenten in doet, is het vanzelf gezond en maagvullend. De focus werd vooral gelegd op de input voor innovatie. Er werd met name R&D bestudeerd, hoeveel financiële middelen (eigen middelen en subsidies) erin worden gestoken en het aantal medewerkers dat een rol speelt. Investeren in R&D werd verondersteld de juiste kennis op te leveren waaruit innovaties (nieuwe producten, procesverbeteringen) voortvloeien, zonder de relatie te leggen tussen inputs en outputs.
Bijkruiden
Zoals de kok zijn gerecht voortdurend bijkruidt hopende dat het in de smaak valt bij deze en gene fijnproever, zo bestaat er voor innovatie niet altijd het juiste recept en is er geen pasklaar antwoord. Dit bevestigt ook het innovatierapport van PwC. Het verhogen van het innovatievermogen blijft een hoge prioriteit van CEO’s. Onder dit innoverend vermogen kunnen we verstaan de mate waarin een bedrijf in staat is om nieuwe unieke resources te ontwikkelen en te exploiteren (innovaties) afhankelijk van resources en routines binnen bedrijf en hoe deze met elkaar gecombineerd worden.
Recenter onderzoek heeft aangetoond dat het investeren in R&D niet altijd tot succesvolle innovaties leidt.
In het gehele proces van innovatie zijn indicatoren aanwezig die het innoverend vermogen beïnvloeden. Het proces van innovatie wordt opgedeeld in input, throughput en output. Onder input verstaan we dan de R&D-uitgaven, medewerkers die bezig zijn met innovatie en subsidies terwijl throughput o.a. de organisatie van innovatie en samenwerking bevat.
Jammer genoeg focussen tegenwoordig vele partijen bij innovatie nog te veel op input. Als we er maar genoeg tijd en geld tegenaan gooien, dan komen er vanzelf weer innovaties uit. Genoeg ondernemers kunnen beamen dat dit niet voldoende is.
Nu de feestdrukte voorbij is, ben ik blij dat ik niet meer op zoek moet gaan naar het juiste recept voor een fantastisch feestmenu. Des te meer kijk ik ernaar uit om ook dit jaar weer op zoek te gaan naar het recept voor innovatie. Diegene die mij willen joinen in deze reis, kunnen mij dan ook altijd contacteren.
— Hanne Drijkoningen
Hanne.drijkoningen@zuyd.nl