Analyse van 1.000 Instagram posts

In dit onderzoek worden tips gegeven over de creatie van populaire merkposts op het social media kanaal Instagram. De populariteit van deze posts – gemeten in likes, comments & views  – kan van invloed zijn op de merkbekendheid, het imago, de verkoop, en is bepalend voor de positie ten opzichte van concurrenten.

Het zien groeien van de ‘schare volgers’ (Instagram volgers op van het Instagram account) is voor vele organisaties een belangrijk doel.

De hoofdvraag van dit onderzoek is als volgt geformuleerd:

Welke content strategie draagt bij aan merkbekendheid?

Bij 10 MKB organisaties werd een jaar lang (van 01.01.2019 tot en met 31.12.2019) onderzocht welke factoren de populariteit van de merkcontent op Instagram bepalen. Er werden ruim 1.000 posts in de newsfeed geanalyseerd.

De resultaten laten een verschil zien in hoe Instagram posts populair worden gemaakt. In de B2B markt worden posts vaak enkel en alleen geliket, terwijl in de B2C markt de posts ook vaker meer comments krijgen. In de B2BC markt lijkt het alsof de Instagram volgers niet goed weten wat het doel is van de posts. (Dit komt overeen met het onderzoek naar Facebookcontent, uitgevoerd in 2018)

In Nederland heeft Instagram ruim 5,6 miljoen gebruikers (Newcom, 2020) en staat op de 4e plaats na WhatsApp (11,5 miljoen gebruikers), Facebook (10,4 miljoen) en Youtube (9,1 miljoen). De meeste organisaties uit het 1eonderzoek (Facebookcontent, 2018) gebruiken ook Instagram als zakelijk social media kanaal. Daarom is er, na een testperiode, gekozen om het vervolgonderzoek te concentreren op Instagram.

Instagram en het veranderende algoritme

Instagram maakt in 2018 bekend dat het algoritme van de newsfeed gaat veranderen. Niet alleen in 2018, maar ook in 2019 verandert Instagram de basis. Instagram geeft aan het belangrijk te vinden om ‘chronical’ te werken en gebruikt de term ‘feel fresh’. Dit betekent dat de nieuwste, vers-van-de-pers posts in de tijdlijn verschijnen. Maar wel posts van de mensen die je omringen, waar je interactie mee hebt, die er toe doen. Met andere woorden: the people you care about. Connecties/relaties, interesses en tijdlijn-gebruik (je aanwezigheid op Instagram) staan centraal. Uiteraard is de commerciële aanpak van Instagram (‘pay-to-play’) een belangrijk thema, maar toch is organisch bereik nog steeds voor vele bedrijven een doel.

 Aanbevelingen uit het onderzoek: 

  • De aanwezigheid van een merk heeft géén invloed op het al dan niet liken van een bericht.
  • Zowel emotionele content waar het merk integraal aanwezig is als emotionele content waar het merk afwezig is, wordt gewaardeerd.
  • Informationele content kan ervoor zorgen dat de merkkennis wordt vergroot.
  • Het is een prima strategie om informationele content af te wisselen met emotionele content.
  • Het type bericht (informationeel, entertainment, transformationeel en transactioneel) heeft invloed op het engagement.
  • Het gebruik van emoties in de vorm van valence (sentiment) en arousal (mate van opwinding) spelen een belangrijke rol bij het creëren van engagement.
  • Tekst (context) bij beeldgebruik is van belang. De hoeveelheid tekst heeft beperkte invloed op engagement.
  • De aanwezigheid van #, emoticons en @persoon hebben invloed op het engagement.
  • # dienen te passen bij de content.
  • Kwaliteit gaat boven kwantiteit, maar regelmatigheid is ook van belang.
  • Opruimen van slecht scorende posts, posts die niet relevant zijn voor jouw doelgroep, posts die niet de sfeer van de organisatie weergeven, werkt positief.
  • Transformationele content (product- of dienstgebruik gekoppeld aan sociale of psychologische behoefte) scoort het beste.

Hieronder de factsheet (aanbevelingen) uit het onderzoek!

Vragen over het onderzoek? Advies nodig?

Mail naar astrid.schiepers@zuyd.nl