Snapchat voor bedrijven

Snapchat is een sterk groeiend social medium met een eigen doelgroep. Het is vooral populair onder jongeren en jongvolwassenen.

Het is van belang om als organisatie te begrijpen waarom jongeren Snapchat gebruiken. Het blijkt uit onderzoek dat Snapchat wordt gewaardeerd om drie belangrijke redenen.

  • Ten eerste is de communicatie via de app heel vrijblijvend (en men voelt dus niet de noodzaak om te antwoorden op berichten).
  • Ten tweede is het een heel vluchtig medium. Zodra de verstuurde berichten verdwenen zijn kunnen ze dus niet tegen de snapper gebruikt worden. Men zoekt niet actief, maar jongeren kijken ernaar als ze iets tegenkomen wat ze leuk vinden.
  • Ten derde vinden de jongeren het belangrijk dat imago niet centraal staat. In tegenstelling tot foto-selfies, hoeft men niet lang na te denken over de post. Het draait dus om gemak.

De motivatie om als bedrijf regelmatig Snapchat te gebruiken is om aan te sluiten bij de gebruikers. Het medium is vooral geschikt om ‘merkwaardering’ te creëren. Er is dan nog geen sprake van merkbinding of loyaliteit, maar het merk wordt geassocieerd met gemak en de gebruikers voelen zich betrokken. Snapchat is geschikt om als organisatie/product meer bekendheid te genereren onder jongeren, maar niet om premium brand te worden.

Een goed voorbeeld is de Halloween campagne van Fanta (31-10-2017). Onder het mom van ‘wij zorgen voor een gruwelijke Halloween’ komt Fanta met Limited Edition Halloween verpakkingen. De blikjes en PET-fles zijn voorzien van ontwerpen van kunstenaar en ontwerper Noma Bar, die ook nog toegang geven tot exclusieve Snapchat filters. Fanta staat voor fun met vrienden en een feestdag als Halloween past daar perfect bij.

Meer weten over hoe je Snapchat kan gebruiken voor je bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Astrid Schiepers

 

Foto © cocacolanederland.nl