Cases in het digitale tijdperk
Bol
De omzet van de Nederlandse game-industrie stijgt flink. De afgelopen jaren wordt er door de Nederlandse game-industrie een omzet tussen de 225 en 300 miljoen euro geboekt. Het is dus geen ‘spielerei’. Wel is er een duidelijke verschuiving te zien naar download gaming en streaming. Tijdens het symposium Digital Marketing 2 gaf Lucas Körver (opleiding CE) inzicht in zijn bachelorscriptie bij Bol.com. Lucas deed onderzoek naar de klantreis van de zogenaamde ‘heavy users’ in de game-industrie. Voor deze klanten zijn niet alleen de games, maar ook de merchandising van belang. Lucas gaf inzicht in de analyses van de digitale data van Bol.com. Vervolgens nam hij de toehoorders mee in diepte interviews die hij voor zijn onderzoek deed met een selecte groep ‘heavy users’. Het doel was om inzicht te geven in de vindbaarheid van het merchandise-assortiment. Drs. Robbert van der Vleuten heeft dit onderzoek begeleid.
Omni-channel
Het tweede onderzoek was gericht op de omnichannel strategie binnen het MKB. Is Omnichannel strategie een kans voor het Limburgse MKB? Sinds 2016 zorgde e-commerce voor een groei van 40%. Wat verder ook gebleken is, is dat 42% van de jongere generatie (millenials) de online-retail-experience prefereert boven de pure traditionele fysieke winkel. Uit een onderzoek van Shopping Tomorrow blijkt verder dat de retail op dit moment geen naadloze omnichannel dienstverlening levert. Doel van het onderzoek was in kaart brengen hoe het Limburgse MKB-retail de omnichannel strategie inzet en hoe de verschillende kanalen met elkaar integreren. Uit de fieldresearch komt naar voren dat er in het huidige Limburgse MKB nog weinig integratie is tussen de verschillende (interne) kanalen. Dit is dus wel een aandachtspunt voor de toekomst, wil het Limburgse MKB het digitale tijdperk betreden. Het onderzoek werd uitgevoerd door studenten Engineering van Zuyd en begeleid door Drs. Ruud Nijssen.
Digitale kennis
Dr. Steven de Groot deed een interactieve sessie met de toehoorders in de zaal, waaronder diverse MKB-ers. In een realtime enquete werd gepolst hoe het MKB denkt over digitalisering in de bedrijfsvoering. Uitkomst: ‘Men wil wel met digitalisering aan de slag maar men weet nog niet precies hoe dat vormgegeven moet worden.’ Dit sluit aan bij de landelijk onderzoeken van de KvK en JADS in 2017 en 2019. Niet alle ondernemers slagen er in om kansen te benutten die digitalisering kan bieden.
Ook het lectoraat kan het MKB adviseren over hoe zij op een praktische manier aan de slag kunnen gaan met innovatie en digitalisering. Een kleine stap vooruit kan het begin zijn van een grote beweging!
Vragen? Stel ze via lectoraatinnovatiefondernemen@zuyd.nl